Horčík: vzácny zdroj zdravia pre naše telo

28 januára, 2023 Zaujímavosti 836 Views
Horčík: vzácny zdroj zdravia pre naše telo

Existujú určité živiny, bez ktorých by si naše telo neporadilo. Aj keď horčík nie je možno až taký známy ako napríklad vitamín C alebo vápnik, v skutočnosti však zohráva v ľudskom organizme veľmi dôležitú úlohu. Pomáha pri svalovej a nervovej činnosti, regulácií krvného tlaku aj podpore imunitného systému.

V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na funkciu a dôležitosť horčíka v ľudskom tele, aký vplyv má horčík na organizmus, aké sú jeho hlavné zdroje a prečo sa bez neho nezaobídeme.

Čo je horčík?

Horčík, alebo magnézium (Mg), je jeden z najdôležitejších vnútrobunkových minerálov v ľudskom tele. Je dôležitý pre správny rast a udržiavanie kostí, na regulovanie krvného cukru a krvného tlaku, pre správne fungovanie nervov, svalov a mnohých ďalších častí a funkcií tela.

Horčík sa nachádza v rôznych potravinách. Keď si však ľudský organizmus žiada jeho zvýšenú spotrebu, jeho množstvo prijaté bežnou stravou nemusí stačiť.

Medzi potraviny s vysokým obsahom horčíka patria: zelená listová zelenina, sója, strukoviny, orechy a semená, celozrnné výrobky. Ak dlhodobo neprijímate dostatočné množstvo horčíka, môžu sa u vás vyvinúť zdravotné problémy, ako je srdcový infarkt, mŕtvica, cukrovka či osteoporóza.

Zdravotné výhody horčíka

Horčík je jedným zo základných makro minerálov, ktoré ľudia potrebujú k zdravému vývoju a fungovaniu. Je to prvok životne dôležitý pre mnohé telesné funkcie. Dostatok tohto minerálu pomáha predchádzať a liečiť mnohé ochorenia a prináša pre ľudský organizmus množstvo benefitov. Tu je niekoľko z nich:

1. Podieľa sa na dôležitých biochemických reakciách

Horčík sa nachádza v celom ľudskom tele, na svoje správne fungovanie potrebuje tento minerál každá bunka. Asi 60 % horčíka sa nachádza v kostiach, zatiaľ čo zvyšok je vo svaloch, mäkkých tkanivách a tekutinách. Podieľa sa na viac ako 600 biochemických reakciách, vrátane:

  • premeny potravy na energiu
  • tvorby nových bielkovín z aminokyselín
  • pomáha vytvárať a opravovať DNA a RNA
  • pomáha pri svalovej kontrakcii a relaxácii

2. Pomáha pri cvičení a zvýšenej fyzickej aktivite

Počas cvičenia potrebujete viac horčíka, ako keď odpočívate, a to v závislosti od aktivity. Magnézium je rozhodujúce pre správne svalové kontrakcie a zároveň pomáha predchádzať svalovým kŕčom.

Môže vás zaujímať: Naučte sa správne chudnúť.

3. Bojuje proti depresii

Horčík hrá rozhodujúcu úlohu aj pri funkcii mozgu, našich náladách a psychických stavoch. Jeho nízke hladiny sú často spojené so zvýšeným rizikom depresie a úzkosti.

4. Udržiava zdravé srdce

Horčík hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravého a silného srdca. Pomáha znižovať hladiny vysokého krvného tlaku, čo je často rizikovým faktorom srdcových chorôb. Okrem toho horčík pomáha udržiavať pravidelný srdcový rytmus a regulovať vysoký krvný tlak.

5. Reguluje zdravú hladinu cukru v krvi

Niektorí ľudia s cukrovkou 2. typu môžu mať zníženú hladinu horčíka v krvi, čo zhoršuje schopnosť tela účinne regulovať hladinu cukru v krvi. Doplnky horčíka môžu zlepšiť hladinu cukru v krvi, citlivosť na inzulín a ďalšie rizikové faktory cukrovky 2. typu.

6. Zmierňuje bolesti pri menštruácií

Menštruácia sa spája s príznakmi, ako je napríklad bolesť brucha či kŕče. Horčík aj v tomto prípade môže byť nápomocný. Priaznivo pôsobí na relaxáciu svalstva, napomáha zmierniť kŕče.

7. Pomáha lepšie zaspať

Doplnky horčíka sa často používajú ako prírodný liek na problémy so spánkom a nespavosťou. Zvýšenie príjmu horčíka prostredníctvom potravín alebo doplnkov môže pomôcť lepšie a kvalitne sa vyspať.

Nedostatok horčíka

Nedostatok horčíka sa môže vyskytnúť pri určitých stavoch. K takýmto stavom patri napríklad:

  • Vysoký krvný tlak
  • Cukrovka
  • Problémy s obličkami
  • Hnačka alebo vracanie, ochorenia tráviaceho traktu
  • Nadmerná konzumácia alkoholu
  • Stres

Nedostatok horčíka je spojený aj s radom ďalších zdravotných stavov, vrátane Alzheimerovej choroby, cukrovky 2. typu, kardiovaskulárnych ochorení a infarktu.

Možné riziká

Predávkovanie horčíkom zo stravy je nepravdepodobné, pretože telo dokáže vylúčiť nadbytočný horčík z potravy močom. Ľudia trpiaci chorobou DNA by si však mali dávať pozor a prediskutovať konzumáciu horčíka s lekárom. Ľudia s poruchou obličiek by nemali užívať doplnky horčíka, pokiaľ im to neodporučí lekár.

Tip: Viete, ako postupovať pri zvýšenej hladine kyseliny močovej v krvi?

Odporúčaný denný príjem

Odporúčaná denná dávka pre dospelého človeka je približne 300-420 mg.

Odporúčaná denná dávka pre deti je:

  • 1-3 roky: 80 mg
  • 4-8 rokov: 130 mg
  • 9-13 rokov: 240 mg
  • 14-18 rokov: 360-400 mg

Hlavné potravinové zdroje horčíka

Medzi najvýznamnejšie zdroje horčíka patria:

  • Mandle, kešu, arašidy
  • Špenát a listová zelenina
  • Sója
  • Tekvicové a chia semiačka
  • Avokádo
  • Zemiaky so šupkou
  • Hnedá ryža
  • Fazuľa
  • Banán
  • Losos
  • Mlieko

Optimalizácia stravy konzumáciou potravín bohatých na horčík je najlepší spôsob, ako získať túto živinu a vyhnúť sa zdravotným problémom, nadváhe či obezite. Jednoduchý spôsob, ako si zapamätať potraviny, ktoré sú dobrým zdrojom horčíka, je myslieť na vlákninu. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny majú vo všeobecnosti aj vysoký obsah horčíka.

Doplnky

Predtým, ako siahnete po výživovom doplnku s horčíkom, mali by ste vedieť, že len niekoľko z nich môže uspokojiť vašu dennú potrebu tejto dôležitej živiny.

Príliš veľa horčíka z potravín by nemalo predstavovať pre zdravých dospelých žiadne problémy. To sa však nedá povedať o doplnkoch. Vysoké dávky horčíka z doplnkov alebo liekov môžu spôsobiť nevoľnosť, kŕče v bruchu, hnačku atď.

Okrem toho môže horčík v doplnkoch interagovať s niektorými typmi antibiotík a liekov. Ak uvažujete o doplnkoch horčíka, najlepšie urobíte ak sa poradíte so svojím lekárom.

 

Dominika Blchová, obsahový a SEO špecialista

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /data/4/9/492ed0a3-1beb-434b-9408-5c9dc9473299/referat.sk/web/wp-content/themes/highcriteria-premium-theme/includes/single/post-tags.php on line 7

About author

Related articles